00 – INLEIDING

ALLE POLITIEK IS LOKAAL. PvdA partijleider Diederik Samsom en voormalig lijsttrekker, nu fractievoorzitter, PvdA Hellevoetsluis leiden het verkiezingsprogramma in voor de gemeenteraad van Hellevoetsluis 2014-2018.

“All Politics is Local”. Met die woorden vatte de oud-voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden Tip O’Neill de belangrijkste opdracht aan politici samen: snap wat er lokaal leeft, bij de mensen in je de stad, in de buurt. Omdat recht doen aan mensen, recht doen aan hun alledaagse wensen, verlangens of verzuchtingen, de essentie van onze politiek is.
Daarom doet de PvdA ook lokaal wat nodig is om Nederland uit de crisis te helpen en te werken aan het land van morgen. Een land waar jong en oud de zekerheid van een baan hebben – met een fatsoenlijk inkomen. Waar ouderen en zieken zo lang mogelijk thuis kunnen wonen en de zorg krijgen die ze nodig hebben. Waar banken en aandeelhouders dienstbaar zijn aan de samenleving en niet enkel aan zichzelf.
En het goede is: lokale politiek – ook in Hellevoetsluis – wordt in de komende vier jaar alleen maar belangrijker. Het doet er meer dan ooit toe welke keuzes in de komende vier jaar in Hellevoetsluis worden gemaakt. En door wie. Omdat in de komende jaren de verantwoordelijkheid voor essentiële publieke voorzieningen – de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten, de jeugdzorg, de sociale werkvoorziening – in de handen van gemeenten komt. Van Den Haag naar Hellevoetsluis dus.
Dat is een goede ontwikkeling. Want in de gemeenten – dichtbij mensen – wordt de strijd tegen de grote instellingen, tegen de vermarkting van de samenleving gewonnen. Daar wint de menselijke maat. In gemeenten worden de juiste contacten gelegd tussen werkgevers en werkzoekenden. En worden plekken vrijgemaakt voor diegenen die niet 100% productief zijn maar daarom niet minder recht hebben op een baan, gewoon bij een baas, tussen collega’s. In de buurt wordt afgerekend met de stopwatchcultuur door uitbesteding en aanbesteding en wordt de zorg op maat geleverd.
Wat we precies gaan doen? Dat vindt u in dit verkiezingsprogramma. Dit alles met het doel uw gemeente sterker en socialer te maken. Lees het programma door, blader er doorheen of zoek gericht het onderwerp uit dat u het meeste interesseert. Maar onthoudt een ding: meer dan ooit doet het er straks toe wie in uw gemeente de besluiten neemt. En de keuze is aan u.
Kiest u voor een partij die liever wegen en lantaarnpalen aanlegt dan het geld aan zorg, onderwijs en sociale voorzieningen besteedt? Kiest u voor partijen die al hun energie steken in het verzet tegen alle veranderingen en verantwoordelijkheden, in plaats van in het verbeteren van de zorg en verbeteren van de buurt? Of kiest u voor een partij die zorg, werk en solidariteit in haar genen geeft, die haar verantwoordelijkheid neemt en ervoor zorgt dat Hellevoetsluis sterker en socialer wordt?
Wij zouden het natuurlijk wel weten, maar de keuze is aan u op 19 maart 2014!

Henk Joosten
Lijsttrekker PvdA Hellevoetsluis