Door Hennie Wiersma op 12 mei 2014

Prima training voor raadsleden…

Op een landelijke bijeenkomst met o.a. Hans Spekman, Adrie Duyvesteijn, Ronald Plasterk en Felix Rottenberg werd het mij steeds duidelijker waarom ik voor de PvdA gekozen heb: een partij met een echte ideologie.

De Moederdag actie die ons campagneteam op zaterdag 10 mei hield in de Struytse Hoeck, moest ik aan me voorbij laten gaan vanwege de Wibauttraining (training voor raadsleden), waar ik als nieuwbakken raadslid aan deelneem, die op dezelfde dag georganiseerd werd.

Adrie Duivensteijn 250

Adrie Duyvesteijn

Het was een landelijke bijeenkomst met o.a. Hans Spekman, Adrie Duyvesteijn, Ronald Plasterk en Felix Rottenberg. Het wordt mij steeds duidelijker waarom ik voor de PvdA gekozen heb: een partij met een echte ideologie. In hart en nieren zijn mensen gemotiveerd om een socialere samenleving te maken. Hoe tegenstrijdig maatregelen soms zijn besef je ook dat, in het belang van iedereen, knopen doorgehakt moeten worden.

Natuurlijk moeten de echt kwetsbare groepen gespaard worden maar… ook toergerust met mogelijkheden om hun bestaanszekerheid vorm te geven. De “Waarde” gestuurde politiek, die we als PvdA moeiteloos en vanzelfsprekend moeten blijven toetsen en toepassen.

Dat betekent zorgen voor goed werk: wanneer je als buschauffeur je werk verliest, mag het niet zo zijn dat je dan dan vrijwillig hetzelfde werk gaat doen. Wanneer je onvrijwillig zonder werk zit is kun je die periode misschien benutten om extra deskundigheid op te doen.

Een andere waarde: verheffing. Wat zou het mooi zijn om permanent iedereen te kunnen motiveren om toch te blijven leren. In Hellevoetsluis zou dat nog mooier vorm gegeven kunnen worden door de samenwerking met bibliotheek, volksuniversiteit, volwassen-educatie, vrijwilligerswerk, samenwerking met universiteiten: “een Centrum voor permanent leren”. Wat ook een impuls geeft aan de waarde: binding.

Hennie Adrie Ben

Hennie Wiersma – Adrie Duyvesteijn – Ben van Stijn

Door actief te worden en jezelf te ontwikkelen in het eigen woongebied, zie je ook wat nodig is in de maatschappij. Niemand hoeft nutteloos aan de kant te staan. Betaald werk geeft bestaanszekerheid, en onbetaald werk en een goed sociaal vangnet en netwerk maakt dat kansen benut blijven worden en mogelijk weer leiden tot goed werk.

Otwin van Dijk 250

Otwin van Dijk

Het verhaal van Otwin van Dijk, 2e kamerlid dwingt respect af: 20 jaar geleden heeft Otwin, door een ongeluk, een hoge dwarslaesie gekregen. Hij is na die periode 8 jaar wethouder geweest en zit nu in de 2e kamer. Otwin heeft alle facetten van zorg nodig hebben in zijn leven doorgemaakt, en heeft ook nu de vaste overtuiging dat het op maat bieden van wat mensen echt nodig hebben meer zal opleveren dan alle instanties tot nu toe bereikt hebben. Daar moeten wij op lokaal niveau dan ook naartoe werken.

Mijn motivatie heeft weer extra voeding gekregen, omdat ik weet, dat het kan.

Hennie Wiersma