Door op 2 januari 2016

Te triest voor woorden…

Wij werden vanmorgen geconfronteerd met een artikel in het AD over een Hellevoetse inwoner die in een tentje verblijft ergens in de Bernisse.

Daan* en ik hadden gelijk dezelfde gedachte, “dit kan niet, dit mag niet”.

Dit is de tweede keer in korte tijd dat we zo’n bericht lezen in het AD; kortgeleden hoorde wij over Ed van der Meulen, en nu dus Marcel van Vliet.

Daan en ik zijn gelijk in de auto gesprongen en opzoek gegaan naar Marcel. Wij hebben hem gevonden en met hem gesproken.

Hij woont al sinds 18 november in deze tent, ik vind het te schandalig voor woorden.

De Boeg (de dakloze opvang voor onze regio) zit al die tijd vol dus is Marcel in een tent gaan wonen. Eerst in het Kooistee bos in Hellevoetsluis, maar daar is hij door de politie weggestuurd, onzes inziens is dit de verkeerde beslissing… er had beter naar een oplossing gezocht kunnen worden. Hij verblijft sindsdien in de Bernisse, waar hij “gedoogd” wordt

Marcel is gewoon een verzorgde, nette man die door omstandigheden dakloos is geworden… en dan blijkt dat niemand zo iemand helpt. Het is te triest voor woorden.

Het is fijn dat dankzij IBH en de VVD Hellevoetsluis de goedkoopste gemeente is hoor, maar dit zijn de mensen die daar de prijs voor betalen. Gaan zij het ook uitleggen aan deze mensen??

Ik wil best meer OZB betalen als ik weet dat daarmee mensen zoals Marcel  en Ed geholpen kunnen worden.

Want officieel zijn mensen die dakloos zijn geen inwoners meer van Hellevoetsluis, maar voor ons zijn Marcel  en Ed gewoon Hellevoetse burgers en zou onze gemeente ook voor deze mensen moeten zorgen. Men kan dan niet zeggen dat het de verantwoording is van Nissewaard, dit zijn gewoon onze burgers, die voor een uitkering nu naar Spijkenisse moeten.

Naar buiten toe kan het college dan wel zeggen dat ze sociaal zijn, maar als dit soort zaken gebeuren en jouw burgers al 6 weken in een tent moeten wonen dan ben je verre van sociaal bezig.

Wij gaan maandag gelijk voor Marcel (en uiteraard zullen we de zaak van Ed ook benoemen) aan de slag, mocht het de komende dagen te koud worden dan zullen we zelf naar oplossingen zoeken want we laten het niet gebeuren dat iemand zo lang in een tent verder moet leven.

We houden contact met Marcel en zullen jullie via de website op de hoogte houden.

Wij accepteren niet dat Hellevoetse burgers dakloos of thuisloos zijn.

Mocht u berichten horen over andere dakloze of  thuisloze mensen, of mensen die dit dreigen te worden… meld het ons a.u.b. wij zullen ons best doen iets voor deze mensen te betekenen en wij zullen ze proberen te helpen bij hun problemen.

Logo ombudsteam 300 pixelsAgnes Oosterboer
Ombudsteam PvdA Hellevoetsluis