Door Webmaster op 24 januari 2016

Rolstoeltoegankelijkheid…

Onderstaande tekst ontvingen wij van Otwin van Dijk en willen wij jullie niet onthouden. In Hellevoetsluis houden wij ons al geruime tijd bezig met rolstoeltoegankelijkheid, en vragen wij geregeld aandacht voor zaken die nu nog niet goed geregeld zijn.

Reactie van Otwin
op zijn inspanningen om Nederland rolstoelvriendelijker te maken…

“Tranen op de publieke tribune, gejuich in de wandelgangen en zelf had ik ook een brok in mijn keel. Het was dan ook niet zomaar een dag, afgelopen donderdag. Want na jarenlang praten werd deze week eindelijk het VN-verdrag voor mensen met een beperking aangenomen. En daar bleef het niet bij: een meerderheid van de Tweede Kamer steunde ook mijn voorstel om ‘algemene toegankelijkheid’ wettelijk vast te leggen. Daarmee wordt toegankelijkheid de norm en ontoegankelijkheid de uitzondering. Een historisch moment voor mensen met een beperking.

Rolstoel soloDeze wet gaat in de praktijk veel betekenen, zoals we al in de Verenigde Staten en Groot Brittannië kunnen zien. In deze landen – die al jarenlang een wettelijke regeling hebben – zijn veel letterlijke en figuurlijke obstakels uit de weg geruimd. Daar gaat nu in Nederland eindelijk ook echt werk van gemaakt worden. Zodat mensen met een beperking net zo goed (spontaan) een horecagelegenheid kunnen bezoeken, de trein pakken of een website raadplegen als mensen zonder beperking. Dat is toch ook eigenlijk ook niet meer dan normaal?

Dat vinden in ieder geval heel veel mensen op sociale media. Daar kwam een bijzondere actie op gang, gestart door de groep ‘Wij Staan Op’. Deze groep jongvolwassen gehandicapten riepen mensen op twitter en Facebook op voorbeelden van ontoegankelijke situaties te delen met als thema ‪#‎jekomternietin. Duizenden reacties volgden, die stuk voor stuk duidelijk lieten zien waarom er echt een wet moet komen om voor een doorbraak te zorgen. Mede door deze actie, en door de steun van veel andere maatschappelijke organisaties en politieke partijen, kunnen we nu trots zeggen: ‪#‎jekomterwélin!

Dat laat voor mij de essentie zien van wat wij, als PvdA-leden, elke dag proberen te bereiken. Als volksvertegenwoordiger, wethouder, of vrijwilliger samen met bondgenoten onze idealen verwezenlijken. Ondanks weerstand laten zien dat aan het einde van de dag sociaal-democratische politiek er echt toe doet. Dat we samen Nederland mooier kunnen maken. Niet alleen voor de ruim twee miljoen Nederlanders met een beperking, maar voor iedereen.

Als PvdA afdeling Hellevoetsluis is Hennie Wiersma ook heel positief bezig geweest met rolstoeltoegankelijkheid. Klik hier voor het artikel hierover.