Buurtonderzoek in Vierpolders…

Door Campagneteam op 28 februari 2018

Tien dagen geleden waren de vrijwilligers van de PvdA Voorne de buurt in, deze maal in Vierpolders in de omgeving van de Coosenhoekstraat. Zij spraken aan de deur met drieëntwintig bewoners. Behalve vragen over de goede en minder goede aspecten van deze buurt en over wat de politiek hier als eerste moet aanpakken, werd ook nader stilgestaan bij vinden van huisvesting door starters op de woningmarkt.

In zijn algemeenheid worden deze buurten zeer gewaardeerd voor de Rustige woonomgeving, met 64% het grootste PLUS-punt. Als tweede positieve aspect scoort Sociale Cohesie met 45% ook hoog. Andere zaken die men positief waardeert zijn Levendigheid/Gezellig, Kindvriendelijkheid en Veiligheid.

Natuurlijk zijn de positieve punten fijn, maar de minpunten zijn minstens zo belangrijk; dit zijn immers de punten waar verbetering nodig is. Aan de top van de MIN-ladder staat Weinig winkelaanbod met 36%; hier wreekt zich met name dat de enige winkel/buurtsupermarkt zijn deuren heeft gesloten. Verkeersveiligheid komt op de tweede plaats met 23%; vaak betreft dit te hard rijden in de Coosenhoekstraat, en eigenlijk is het te gek voor woorden dat dit – ook door buurt bewoners – wordt gedaan in zo’n straat. Als hekkensluiters van de top-5 MIN-punten komen we tegen Parkeren (dat echter ook soms als positief punt wordt genoemd), Bereikbaarheid en Sociale Cohesie; dit laatste punt was juist ook een PLUSpunt in deze week, maar het scoort ook aan de negatieve kant doordat men het gevoel heeft dat men teveel op elkaar let.

Dan vroegen wij naar huisvesting voor starters. De stelling was “De PvdA Brielle wil dat er meer gebouwd wordt voor starters” en daarbij werd de vraag gesteld: Kent u in uw omgeving jonge mensen die moeite hebben met het vinden van huisvesting?” Daarop antwoordde 60% van de mensen dat zij inderdaad mensen in die situatie kennen. Dit werd gelardeerd met opmerkingen als ‘kleinkinderen moeten verhuizen naar buiten de gemeente’, ‘mijn kleindochter is bij ons ingetrokken’ enzovoort.

De PvdA Brielle zal de nodige aandacht geven aan de minpunten, en met name het ontberen van een buurtwinkel. En natuurlijk zal de huisvesting voor starters hoog op de agenda staan van de nieuwe PvdA-fractie na de verkiezingen.

Alle resultaten zijn in meer detail op de website voorne.pvda.nl te vinden.

Hierna treft u de top-5 PLUS- en MIN-punten van dit buurtonderzoek aan.

Ook kunt u de volledige resultaten van ons buurtonderzoek in Rugge nalezen:

Klik hier voor dit overzicht

Deze week wordt in de buurt een flyer verspreid met de resultaten van dit buurtonderzoek;

Klik hier om deze flyer te bekijken.

Campagneteam

Daan Dankaart, Truus de Graaf,  Jeroen Merkx,  Ben van Stijn Klik hier voor meer informatie over ons campagneteam.

Meer over Campagneteam