PvdA was in Brielle Rugge …

Door Campagneteam op 11 februari 2018

Tien dagen geleden waren de vrijwilligers van de PvdA Voorne de buurt in, deze maal in Brielle in de buurt Rugge in de Jacoba van Beijerenstraat. Zij spraken aan de deur met tweeëntwintig bewoners. Behalve vragen over de goede en minder goede aspecten van deze buurt en over wat de politiek hier als eerste moet aanpakken, werd ook nader stilgestaan bij vinden van huisvesting door starters op de woningmarkt.

In zijn algemeenheid worden deze buurten zeer gewaardeerd voor de Rustige woonomgeving, dit is met 73% het grootste PLUS-punt. Als tweede positieve aspect scoort Sociale Cohesie met 36% ook redelijk hoog. Andere zaken die men positief waardeert zijn Parkeren, Winkelaanbod en Kindvriendelijkheid. Wel een kanttekening bij de positieve waardering van Winkelaanbod: met name over het winkelaanbod in de binnenstand, binnen de vesting is men wel kritischer, omdat men hier te weinig diversiteit en ‘leuke’ winkeltjes zou willen zien.

Natuurlijk zijn de positieve punten fijn, maar de minpunten zijn minstens zo belangrijk; dit zijn immers de punten waar verbetering nodig is. Aan de top van de MIN-ladder staat Onderhoud Openbare Ruimte met 14%, en Onveiligheid op hetzelfde niveau; dit laatste betreft met name de situatie rondom de snackbar op het winkelcentrum. Vervolgens komen we Overlast en Voorzieningen voor kinderen/Jeugd tegen, elk met 9%.

Zorgelijk is het beeld dat naar voren kwam bij het onderwerp over huisvesting voor starters. De stelling was “De PvdA Brielle wil dat er meer gebouwd wordt voor starters” en daarbij werd de vraag gesteld: Kent u in uw omgeving jonge mensen die moeite hebben met het vinden van huisvesting?” Daarop antwoorde 89% van de mensen dat zij inderdaad mensen in die situatie kennen. Dit werd gelardeerd met opmerkingen als ‘kleinkinderen wonen in kraakpanden’, ‘… al 7 jaar op de wachtlijst’, ‘moeten verhuizen naar andere gemeente’, enzovoort.

De PvdA Brielle zal de nodige aandacht geven aan de minpunten, en met name het gevoel van onveiligheid op het winkelcentrum Rugge. En natuurlijk zal de huisvesting voor starters hoog op de agenda staan van de nieuwe PvdA-fractie na de verkiezingen; u kon hier gisteren al meer over lezen op deze website.

Hieronder treft u de top-5 PLUS- en top-4 MIN-punten van dit buurtonderzoek aan:

Ook kunt u de volledige resultaten van ons buurtonderzoek in Rugge nalezen:
Klik hier voor een overzicht
.

Deze week wordt in de buurt een flyer verspreid met de resultaten van dit buurtonderzoek;
Klik hie
r
om deze flyer te bekijken.

Campagneteam

Daan Dankaart, Truus de Graaf,  Jeroen Merkx,  Ben van Stijn Klik hier voor meer informatie over ons campagneteam.

Meer over Campagneteam