Door Hennie Wiersma op 28 december 2013

Keek op de Week – 28 december…

De laatste dagen van het jaar kunnen echte familiedagen zijn: geen vergaderingen meer, college- en raadsleden op reces en belangrijke beslissingen staan pas voor het nieuwe jaar weer op de agenda. Aandacht nu meer voor de eigen kring om samen te zijn, ook moeilijke momenten te kunnen delen.

De week van…
Hennie Wiersma…

VuurtorenJuist ook genieten van de vrolijkheid van de kinderen. Plannen maken en weer vooruit te kijken als nieuw lid in de PvdA familie. Actief worden in de politiek, gebruik maken van de kennis en ervaring van intensief werken in Hellevoetsluis. Maar ook het gevoel hebben als bewoner: er samen het beste van willen maken. Politieke keuzes die gemaakt zijn, veel geld hebben gekost, onder druk of angst? Het moet anders kunnen. Werken voor Hellevoetsluis, stad aan het water, met zijn prachtige natuurgebieden en historische kern. Niet voor niets wil Oudenhoorn liever bij Hellevoetsluis horen.

Waar echter niet voor iedereen dezelfde kansen zijn: een baan hebben is niet vanzelfsprekend. Waar sommige gezinnen het moeilijk hebben, soms onnodig, omdat zij de informatie en voorzieningen die er zijn, niet kennen. De Voedselbank, ooit opgericht om juist verspilling tegen te gaan en ook in Hellevoetsluis onmisbaar is geworden, met een groeiend klantenbestand. Hoewel deze totale vrijwilligersorganisatie een groot compliment verdient is het niet iets om trots op te zijn.

Hellevoetsluis, Vrijwilligersstad, waar STER, ook bestaande uit vrijwilligers afhaakt voor het organiseren van de toeristische evenementen. Waar ligt de grens tussen wat nog vrijwillig kan en professioneel is? Een item, om goed af te wegen, zeker nu geld van de overheid voor o.a. jeugd en zorgtaken rechtstreeks door de gemeente uitgegeven gaat worden.

In 2014 zullen bestuurders in Hellevoetsluis een duidelijke visie moeten hebben hoe zij de rol zien van hun burgers. Welke voorzieningen hierin essentieel zijn. Modernisering en omvorming van bestaand aanbod, met empathie en waardering voor degenen die hier met hart en ziel in werken. Maar ook zij kunnen het niet alleen, de stad maak je met elkaar. Iedereen kan daar zijn deel in doen: of je nu voor de buurvrouw het straatje sneeuwschoon veegt, de rommel tijdens je wandeling in de prullenbak doet of een praatje maakt met die rotjochies, die uiteindelijk toch wel meevallen. Het meedoen, begint bij jezelf.

Voor iedereen een fijn en liefdevol 2014.