Door Webmaster op 25 mei 2016

Keek op de Week – 25 mei…

Ik wil het in deze Keek op de Week hebben over voedselveiligheid. Ik ben afgelopen maand geopereerd voor een maagverkleining. Ik was te zwaar en besloot tot deze ingrijpende gebeurtenis.

De week van…
Ronald Vermeulen…

Het is een heel traject waar je in komt en je leert beter te kijken naar ons voedsel en onze dranken. Hoeveel koolhydraten zitten er ergens in, wat voor vetten zitten er in een product. In eerste instantie denk je; is dit nu belangrijk. Ik denk het wel. De volgende redenen spelen hierin mee.

–        Eet gezond 200De gezondheid van mensen

Door de verkeerde voeding krijgt men overgewicht. Dit heeft o.a. suikerziekte, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten tot gevolg. Ik zat na de operatie thuis en keek wat meer televisie. Wat mij opviel was dat er van ’s ochtends tot ’s avonds heel veel reclame was over dranken en voedsel. Ook de programma’s op de dag gingen over dit onderwerp. De mensen kregen te horen wat gezonde producten waren en waarom men deze vooral moest kopen.

–        Waarborg voedselveiligheidEen goede voorlichting

Laatst was het in het nieuws. Al die tekentjes op verpakkingen. Dit is gezond of nog beter. Terwijl dat eigenlijk niet zo is. Ik sprak van de week een horeca-onderneemster. Zij heeft een strandpaviljoen en serveert dagelijks vele maaltijden. Zij let dan ook erg goed op voedselveiligheid en geeft ook aan bij mensen met een allergie dat ze bepaalde producten wel of niet  kunnen eten. Maar wat schetste haar verbazing; Op de verpakking stond iets heel anders dan bij het zelfde product op internet. En bij onderzoek in een laboratorium bleek dit zelfde product weer andere cijfers weer te geven.  Zij vertelde mij het ook niet meer te weten en bang te zijn om een product aan een klant te geven wat misschien verkeerd is en de klant door een allergie ziek zou worden.

–        Eerlijkheid

Laat producenten vooral eerlijk zijn wat er in hun producten zit. Maar ook de herkomst is belangrijk en hoe hebben bijvoorbeeld dieren geleefd die erna geconsumeerd worden? Een goed voorbeeld is de plofkip. Ik hoef u niet te vertellen dat zo’n kip in een paar weken tijd van kuiken een grote kip wordt en dat dit met middelen gedaan wordt die niet bevorderlijk zijn voor onze gezondheid. Ook een voorbeeld is een grossier in vlees. Deze verkocht vlees wat vermengd was met paardenvlees en daardoor voor hem veel goedkoper werd.

–        Biologische boerderij 200Bescherming van kleine producenten

Bijvoorbeeld de biologische boer. Geen bestrijdingsmiddelen op onze gewassen. Niet een rond appeltje met een bepaalde kleur, maar gewoon een appel met een uitstulpinkje en misschien een wat minder mooie kleur. Geen chemische toevoegingen, maar juist die mensen helpen die hart hebben voor hun gewassen en dieren.

Martijn van Dam 200Deze week kregen we een bericht van onze staatssecretaris en partijgenoot Martijn van Dam. Zijn bericht ging ook over voedsel. Hoe vanzelf sprekend het eigenlijk was dat er eten was en dat we iedere dag vroegen “wat eten we vandaag”. Niet beseffend dat er vele miljoenen mensen zijn die geen eten hebben. Hij zou in Europees verband bij zijn collega’s een oproep doen tot een transparantere voedselketen.

Daarom mijn oproep:  Wij moeten de voedselproducenten laten weten dat zij meer mee gaan denken wat zij produceren en hoe het gezonder kan. Met goede voorlichting en minder concurrentie. Het gaat ook u aan. We kunnen veel gezonder leven, zeker ook voor onze kinderen  maar hebben af en toe hulp nodig.

Ik spreek inmiddels als ervaringsdeskundige.