Door Agnes Oosterboer op 17 oktober 2014

Keek op de Week – 17 oktober…

Gisteren (16 oktober) werden we opgeschrikt door de wethouder met het nieuws dat de huisartsenpost per 1 januari gaat verdwijnen uit Hellevoetsluis.

We zullen dan, als dit nodig, is met zijn allen naar Spijkenisse moeten. Maar is dit ook wat er zal gaan gebeuren, zullen mensen niet veel eerder een ambulance bellen? Zullen mensen niet veel eerder naar een Spoed Eisende Hulp (SEH) toe gaan rijden?

De week van…
Agnes Oosterboer…

HuisartsenpostWat is de rijtijd die een arts nodig heeft om dan naar een patiënt toe te gaan, als dat nodig mocht zijn? Hoe moet het met mensen die helemaal geen vervoer hebben?

Dit zijn zomaar wat vragen die gelijk door mijn hoofd gingen toen ik dit nieuws hoorde. Natuurlijk hadden de geruchten ons al eerder bereikt, maar dat het nu definitief gemaakt werd was wel plotseling.

Ik vraag me dan ook af wat we daar als burgers nog aan kunnen doen, moeten we niet eens uit de stoel komen en in actie komen. Mogen en moeten we dit laten gebeuren?

WSNPVerder zijn we blij dat we eindelijk de mensen die in een WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) of in het minnelijk schuldhulpverleningstraject (vrijwillige schuldhulpverlening) zitten op de kaart hebben kunnen zetten in deze gemeenteraad. Dit is al jaren een vergeten groep die op dit moment, door de crisis, steeds groter wordt en niet alleen meer bestaat uit mensen die “arm” waren. Er is een steeds groter wordende groep “rijke-armen” die bijvoorbeeld door verlies van hun baan in de financiële problemen zijn geraakt. Als ons voorstel in de raad wordt goedgekeurd mogen in ieder geval de kinderen die in deze gezinnen opgroeien gebruik maken van het Sport en Cultuur fonds. Daar zijn we blij mee, want ook deze kinderen verdienen het om gewoon mee te kunnen doen. Fijn om te zien dat het college onze motie op deze manier heeft uitgewerkt en heeft overgenomen. Er moet onzes inziens nog wel wat aan aangepast worden voor hij in de raad goedgekeurd wordt maar daar hebben we wel vertrouwen in.

Ook de opvang van daklozen houdt ons bezig, we hebben gisteren dan ook een vervolg op onze artikel 37 vragen aan de wethouder overhandigd. We zullen u natuurlijk via onze website hiervan op de hoogte te houden. Wel kan ik u vertellen dat wij vinden dat er nog genoeg te doen is in Hellevoetsluis op dat gebied en dat is triest, dit is een doelgroep waar je gelijk bij moet kunnen handelen, het zou niet mogen gebeuren dat mensen buiten moeten slapen of in een auto. Het doet me zeer als ik zie dat dit wel gebeurd en je weinig kunt doen. Dus dit is zeker iets waar wij bovenop zitten.

FlatsHet is al weer een tijd geleden dat ik een keek op de week schreef. Toen waren we in afwachting van een woning (medische urgentie). Inmiddels zijn we verhuisd en wonen we in 1 van de “6 flats” het zijn mooie ruime woningen. We hebben via de WMO inmiddels stabach platen voor de deur liggen en sinds vandaag ook automatische deuropeners gekregen. Wel moet ik helaas zeggen dat ik de periode van aanvraag tot plaatsing wel erg lang vond duren. De ambtenarij zal het allemaal wel snel genoeg vinden, binnen 8 weken antwoord (redden ze dat niet krijg je daar wel bericht van) enz. enz. maar je zal maar ziek zijn en acht weken moeten wachten op, in ieder geval, een antwoord, en dan is er nog niet gelijk iets geplaatst natuurlijk. Hier is volgens mij nog wel tijdwinst te behalen.

Zoals jullie wellicht weten gaan deze flats binnenkort gerenoveerd worden, dat is hard nodig. Niet alleen qua staat van de flats (brancard past bv niet goed in lift, want lift is te oud) maar zeker ook belangrijk voor de leefbaarheid van deze flats. Wij wonen hier nu een paar maanden maar heb nog nooit zoveel politie bezig gezien als sinds ik hier woon.

• Een meneer die maanden dood in zijn flat ligt
  • Een arrestatie van iemand voor de flat wegens rijden onder invloed
  • Een steekpartij om de hoek.
  • Regelmatige bezoekjes die ze afleggen aan deze en gene in de flats.

En inmiddels zijn er al twee fietsen van ons gestolen. Dit zijn toch wel dingen waar ik NIET aan WIL gaan wennen. Kortom in deze wijk is nog wel wat te behalen.

Ondanks bovenstaande wonen we hier wel naar onze zin. Je maakt eens wat vaker een praatje met je buren, je ziet elkaar regelmatig en weet dus wel wie waar woont, de sociale controle is gewoon goed.

Ik kijk niet uit naar de renovatie (de troep en de herrie) maar ik weet uit ervaringen met de Vogelbuurt hoe mooi het gaat worden en hoeveel dat betekent voor een woonwijk en zijn inwoners.

VogelbuurtJammer dat dit college en Maasdelta niet gekozen hebben om de pilot die de Vogelbuurt toen als eerste mocht doen ook hier te gebruiken. De pilot was toen dat de bewoners samen met de aannemer de buitenomgeving aan mochten kleden en ontwerpen. De gebruikte materialen en groenvoorzieningen werden samen met de bewoners gekozen en geplaatst en deze samenwerking verhoogd uiteraard de samenhorigheid maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel voor die buitenomgeving, tenslotte voelt die, dankzij al die gezamenlijke activiteiten, als van “jou”. Ik vind het een gemiste kans.

Agnes Oosterboer

Beheer PvdA Facebook