Door Hennie Wiersma op 15 maart 2014

Keek op de Week – 15 maart…

Werk werk werk: door werk heb je inkomen en doe je mee, heb je een positie. Maar ook zonder werk wil de PvdA zorgen dat iedereen kan meedoen. Ik sta dan ook volkomen achter de plannen die we hebben.

De week van…
Hennie Wiersma…

Werk zelf al vanaf mijn 14e, kreeg voor doorleren niet de kans en heb pas na het krijgen van onze meiden HBO en Erasmusuniversiteit gedaan. En altijd gewerkt. Ik zet mij 100% in om die kansen wel voor anderen te scheppen. Nu, als daarvoor gekozen wordt, ook politiek. Het verhaal van Tanja:

Tanja is een 43-jarige vrouw met afstand tot de arbeidsmarkt. Ze heeft, nadat ze in haar oorspronkelijke baan in de ICT branche was ontslagen, 4 jaar zonder werk gezeten. Een belangrijke oorzaak waren haar migraineaanvallen. Kort na haar 1ste ontslag, vond ze opnieuw werk. Had wel concentratieproblemen, maar kon rekenen op begrip. Helaas ging het bedrijf na een half jaar failliet. Tanja wist niet meer wat te doen, kreeg steeds minder energie om dingen aan te pakken: werk vinden lukte niet. Ze besloot zich aan te melden als vrijwilliger en ondervond ook daar de nodige hobbels. Haar ervaring: “Je wordt ergens neergezet, ga maar aan de slag. Er wordt soms totaal geen begeleiding gegeven, maar wel over je geklaagd.” Zo verging het haar bij drie organisaties. Uiteindelijk na 1,5 jaar vond ze een vrijwilligersplek waar wel met haar meegedacht werd, en ze kreeg meer zelfvertrouwen. Kreeg steun van een werkcoach en heeft nu, na een proefplaatsing van 2 maanden, een arbeidscontract voor een half jaar. Ze is er blij mee, want het werk sluit aan bij haar vaardigheden. De uitkering werd steeds minder, waardoor de situatie steeds drukkender werd. Door zuinig te leven lukt het nu net om rond komen. Zelf zoeken naar een baan is een moeilijke klus zegt Tanja: “Geen kwestie van niet meer willen, maar je ziet het zelf niet meer. Iets vinden wat bij je past is lastig, zelfs bij vrijwilligerswerk. Een foldertje is niet voldoende”

Graag wil ik iedereen een toekomst met werk of zinvol bezig zijn gunnen. Hulp bieden met die moeilijke stap om er tussen te komen door vraag en aanbod regionaal beter op elkaar af te stemmen:

– De PvdA wil een Plan van de Arbeid voor heel Voorne Putten
– Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid
– Samenwerking met bedrijfsleven, MKB, uitzendorganisaties
en vrijwilligersorganisaties
– Aandacht voor alle leeftijden en groepen: jongeren, ouderen,
mensen met een beperking en vrijwilligers.
– Geen discriminatie op de arbeidsmarkt
– Voldoende werkervarings- en stageplaatsen
– Echte hulp bieden: korte lijnen en persoonlijke coaching ook voor ZZPérs
– Zorgen voor een goede start: geen versnippering van opleidingen

Om te besluiten met andere speerpunten: sport moet, net als de zorg betaalbaar en ook dichtbij blijven. Een gezonde geest in een gezond lichaam en daar helpt ook de natuur een handje in mee.

Blijf woensdag niet thuis en stem PvdA: kies voor mensen die met hun beide benen in de maatschappij staan.