Door Hennie Wiersma op 18 januari 2015

Een inspirerend congres 2…

Hoe zouden andere partijen het doen als de PvdA haar verantwoordelijkheid niet genomen had?  Er wordt gewerkt aan meer werkgelegenheid: concreet zijn er de afgelopen tijd 50.000 banen bijgekomen voor een eerlijk en fatsoenlijk loon. Schijnconstructies worden nu wettelijk aangepakt.

Een congres meemaken geeft je weer het besef, waarom je je voor de PvdA wilt inzetten. Dat alles niet vanzelf gaat en je niet moet wegkijken wanneer er problemen zijn. Het slotwoord door Lodewijk Asscher op de 1ste congresdag bezorgde mij kippenvel en ontroering.

Lodewijk tijdens zijn speech op zaterdag 17 januari...

Lodewijk tijdens zijn speech op zaterdag 17 januari…

Wat drijft je om de politiek in te gaan en uiteindelijk die stap hebt gezet? De toekomst: voeding geven, opkomen, beschermen en verheffen. Zodat kinderen kunnen opgroeien in een fatsoenlijke wereld. Zorgen voor de beste scholen en de beste docenten. Er is heel veel kritiek op de PvdA . Moeilijke taken voor onze mensen die in deze regering zitten.

Schilders, chauffeurs, mensen in de bouw, waarbij de schijnconstructies nu wettelijk aangepakt worden. Zoals altijd proberen enkelen zich te verrijken ten koste van anderen.

Hans Spekman op dag 2 van ons congres weer net zo enthousiast en bezielend als altijd...

In het stuk “De bakens verzetten & de economie terug naar de mensen” gaat de PvdA echt aan de slag om dichter bij de idealen te komen. Werk staat daarin centraal, het streven is zelfs naar volledige werkgelegenheid. Een utopie, maar wel een maatstaf om bij herstel een tegenwicht te bieden tegen een eenzijdige focus, dat het niet gaat lukken en we alleen maar in de schulden zitten.

Die aanpak kun je terug vertalen, naar het werken in je eigen gemeenteraad: je niet neerleggen bij wat niet kan, maar toegang creëren wat wel kan. Mensen op ieder niveau mee laten doen. Dat is niet voor dovemans oren. Omslag in een hogere versnelling naar duurzaam. Een groene PvdA, een steeds grotere beweging. Dit zal ook meer werkgelegenheid opleveren.

Daarnaast zijn ingrijpende maatregelen nodig voor een gezonde financiële sector. Transparant, scheiding van nuts- en zakenbankieren. Aan de orde eveneens de resolutie ledendemocratie. Jonge leden kiezen massaal voor digitaal reageren, toch zal dit stap voor stap ingevoerd moeten worden.

Een warm congres letterlijk en figuurlijk, daar in de schitterende locatie van de Fabrique in Maarssen. Omdat het contact met en de steun naar elkaar echt is. In het besef, dat wij met elkaar leven in vrijheid. En die vrije samenleving willen behouden. Dat was ook de kern van het betoog van Lodewijk Asscher: de terroristen hebben Frankrijk op de knieën willen krijgen. Maar in plaats van te splijten is er een enorme verbondenheid ontstaan.

Wij leven in een land, waarin we geloven dat er een toekomst is waarin we verschillen. De angst en woede moeten gericht worden op de echte daders en als partij blijven we een partij van verbinding, emancipatie en vrijheid.

Klik hier om live naar dag 2 van ons congres te kijken en te luisteren!!!

Hennie Wiersma