Door op 5 oktober 2014

Bestuursschakel – 5 oktober 2014

Daphne spreekt zich uit over de waarde van de Zwarte Pietendiscussie in de context van Oekraïne, Ebola en IS.

Beste Lezers,

Er gaan tegenwoordig meerdere dingen door mijn hoofd.
Vooral wat betreft Sinterklaas. Hier word het laatste jaar schijnbaar zwaar aan getild omdat zwarte Piet discriminerend zou zijn. Hier ben ik het pePietrsoonlijk niet mee eens maar dit betekent niet dat ik geen begrip op kan brengen voor de mensen die dit blijkbaar anders voelen. Wel ben ik van mening dat het op dit moment iets te ver gaat in zeer korte tijd. Play mobile haalt de poppetjes van zwarte Piet uit het assortiment, het gaat hele dagen nergens anders over op radio en tv ook overdag. Dit krijgen de kinderen die nog heilig geloven dus volop mee. De Hema verkoopt ook niks meer met zwarte Piet en ga zo nog maar even door…

Ben ik van mening dat er een maatschappelijke discussie moet plaats vinden? Absoluut.
Moeten de kinderen die er nu nog heilig in geloven van de één op de andere dag uit hun droom worden geholpen? Nee absoluut niet.

Persoonlijk vind ik dat, als uit de maatschappelijke discussie blijkt dat het beter is dat zwarte Piet een grootschalige verandering moet ondergaan, dat dit dan geleidelijk zal moeten gebeuren zodat de kinderen er in mee kunnen gaan door leuke verhalen tijdens het Sinterklaas journaal maar absoluut niet van de ene op de andere dag.

Hier in Nederland is schijnbaar iedereen in de ban van de Zwarte pieten discussie en lijkt het er soms op dat maar weinig mensen zich nog druk om wat er in de Oekraïne is gebeurd. Het feit dat het onderzoek op locatie nog steeds niet kan worden voortgezet. Over de talloze slachtoffers aldaar. Alle groente en fruittelers die de dupe zijn van de boycot uit Rusland. Beter gezegd telt het gebeurde in Oekraïne hee veel slachtoffers.

ebolaOok hebben we nog de grote Ebola uitbraak. Die heeft inmiddels talloze slachtoffers geëist en er zijn amper genoeg middelen en mensen om hier tegen te vechten. De mensen die daar zitten werken zich 10 slagen in de rondte maar het is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

En we hebben uiteraard IS. Inmiddels zijn er een aantal landen die de Koerden helpen ze te bestrijden, ook Nederland heeft besloten mee te gaan helpen. Echter hebben wij niet echt een grote defensiemacht meer na al die bezuinigingen van de afgelopen jaren. Maar toch, we helpen, maar niet in Syrië. Okay, er is nog geen mandaat maar inmiddels zijn er dankzij eerst de burgeroorlog en nu IS ook daar talloze onschuldige burgers de dupe met veel dodelijke slachtoffers.

Ik zeg niet dat wij ons hier als land niet druk maken om deze grote wereld problemen maar voor mijn gevoel word er aan de zwarte Pieten discussie te zwaar getild. Kinderen krijgen het nu al mee via allerlei wegen zonder dat de maatschappelijke discussie goed en wel gevoerd is, laat staan dat er een duidelijke uitkomst is over hoe met dit probleem om te gaan.