Door op 15 november 2013

Bestuurs-Schakel – 15 november…

Pesten is iets wat al sinds jaar en dag voorkomt weet ik helaas uit eigen ervaring. Tegenwoordig wordt er wel meer gedaan aan pesten maar… is dit genoeg? De samenleving verhard met de dag. Mensen worden nog steeds beoordeeld op huidskleur, gewicht of op wat ze aan hebben.

Bestuursschakel…
Door: Daphne de Vos…

Vandaag wil ik het hebben over Spijt…

Van de week heb ik de film Spijt gezien. Persoonlijk vind ik het een behoorlijk heftige film die vooral over pesten gaat maar ook over het voor elkaar opkomen en klaar staan als dat nodig is. Pesten is iets wat al sinds jaar en dag voorkomt weet ik helaas uit eigen ervaring. Jammer genoeg werd er in het verleden zeer weinig aan het fenomeen pesten gedaan, sterker nog het lag meestal aan de persoon die gepest werd omdat hij anders was dan de rest.

Pesten is niet cool...Dit is naar mijn idee een hele foute opvatting omdat ik denk dat iedereen moet kunnen zijn wie hij is. Of dit nou punker is, Hard Rocker, dun, dik, blank of zwart. Mensen moeten niet oordelen op de buitenkant maar op de binnenkant. Tegenwoordig wordt er wel meer gedaan aan pesten maar… is dit genoeg? Er lopen inmiddels wel proeven met oplossingen uit het buitenland maar echt helemaal doorvoeren is nog steeds niet gebeurd. Het wordt nog steeds vaak gezien als de verantwoordelijkheid van de pester en gepeste. Klopt dit? Nee, natuurlijk niet.

Er staan vaak meer mensen omheen zoals de film zo mooi laat zien. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen en voor elkaar opkomen als er dingen gebeuren die niet kloppen.
Naar mijn mening moet deze film dan ook zeker verplichte kost worden op scholen omdat hij goed illustreert wat je iemand aan kan doen met ogenschijnlijk onschuldige grappen.

Stop pesten...Maar als we dan even verder gaan denken. Pesten gebeurt niet alleen op scholen maar overal.  Mensen worden nog steeds beoordeeld op huidskleur, gewicht of op wat ze aan hebben. Het lijkt wel of de omgangsnormen in Nederland helemaal zoek zijn. Als je per ongeluk tegen iemand aanstoot in de kroeg zeg je normaal gesproken sorry, geef je die persoon een nieuw drankje en daarmee is het afgedaan. Tegenwoordig krijg je meteen een stoot of zelfs nog erger. Bedankt zeggen als iemand de deur voor je openhoudt (als dat al gebeurt) is er niet meer bij en goedemorgen of hallo zeggen tegen iemand die je tegen komt bestaat al helemaal niet meer.

De samenleving verhard met de dag. Veel mensen weten niet eens meer met wie ze nu eigenlijk in de straat wonen, vaak weten ze niet eens wie hun buren zijn. Maar we zullen, zeker nu de zorg versobert, er voor elkaar moeten zijn.

Lieveheersbeestje...Help de buurman een keer, breng eens een warme maaltijd naar die oude vrouw die zit te vereenzamen, zeg een keer hallo als je buiten op straat loopt tegen iemand die je tegenkomt. Het zijn de kleine dingen die het doen.  Daarmee slaan we met zijn allen een grote slag.

Ik hoop dat iedereen hier een keer over na wil denken en een klein beetje aan de verzachting van de samenleving wil meewerken.